סרטן הקיבה 10.06.2021

טיפול חיסוני חדש לסרטן הקיבה?

המחקר בחן מספר ליגנדים המעכבים את מערכת החיסון בתאי סרטן הקיבה ומצא סמנים ביולוגיים אפשריים לחיזוי טיפול אימונולוגי וכן מטרות חדשות לטיפול חיסוני בחולים אלה

סרטן הקיבה. אילוסטרציה

אימונותרפיה המכוונת ל-PD-1 מעניקה רווח הישרדותי מועט לחולים עם סרטן קיבה מתקדם או חוזר בלתי נתיח. מלבד PD-L1, הביטוי של ליגנדים מעכבים כגון CEACAM-1 ו-LSECtin בתאי סרטן הקיבה תורמים להגבלת הרווח ההישרדותי.

במחקר שפורסם בכתב העת Gastric Cancer העריכו החוקרים את הביטוי של ליגנדים אלה ואת ההשפעה מדכאת החיסון שלהם בקרב חולי סרטן הקיבה.

באמצעות צביעות אימונוהיסטוכימיות מגוונות הוערכה התפוצה של ליגנדים מעכבים שונים, כולל PD-L1, CEACAM-1, LSECtin ו-MHC class II, בקרב 365 חולים בסרטן הקיבה. החוקרים ניתחו את המתאמים שלהם ואת ההישרדות הכוללת (OS) בהתבסס על הביטוי של כל ליגנד מעכב ועל הגורמים הפרוגנוסטיים הבלתי-תלויים המשפיעים על ההישרדות הכוללת.

בנוסף, הוערכה ההשפעה המתווספת (additive effect) של נוגדנים חד-שבטיים אנטי-PD-1 או אנטי-PD-L1 עם/ בלי נוגדנים חד-שבטיים אנטי-Lag-3 וכן עם/ ללא נוגדנים חד-שבטיים אנטי-Tim-3 במבחן ציטוטוקסי, בו השתמשו החוקרים בשבטי CTL ספציפיים לאנטיגן גידולי כנגד שורות תאי סרטן הקיבה.

ביטוי משותף של הליגנדים המעכבים עבור PD-1, Tim-3 ו-Lag-3 נצפה בשיעור הגבוה ביותר (34.7%). ביטוי CEACAM-1, LSECtin ו-MHC Class II הראה מתאם משמעותי לביטוי PD-L1 ולהישרדות הכוללת. ניתוח רב משתני הדגים כי ביטוי נמוך של CEACAM-1 הינו גורם פרוגנוסטי בלתי תלוי. יתר על כן, שילוב של שניים או שלושה מעכבי נקודות בקרה של מערכת החיסון (ICIs) הניב השפעה מתווספת לציטוטוקסיות של שבטי CTL כנגד כל שורות תאי סרטן הקיבה שהיו חיוביות לליגנדים מעכבי חיסון.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי רמות הביטוי של הליגנדים המעכבים Tim-3 ו-Lag-3  בתאי סרטן הקיבה עשויים לשמש כסמנים ביולוגיים לחיזוי התגובה לטיפול עם אנטי-PD-1, וכי לטיפול חיסוני משולב בעזרת ICIs המכוונים ל-PD-1 ,Tim-3 ו-Lag-3 יש פוטנציאל טיפולי בחולי סרטן הקיבה.

מקור:

Mimura, Kosaku et al. Gastric Cancer. 2021 May;24(3):611-623. doi: 10.1007/s10120-020-01151-8.

נושאים קשורים:  סרטן הקיבה,  טיפול חיסוני,  מעכבי מערכת חיסון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו