תיאור מקרה 10.06.2021

תיאור מקרה: טוקסוקריאזיס - סיבה נדירה לשוק קרדיוגני

אישה בת 21 עם פרימיוקרדיטיס ושוק קרדיוגני משנית לטוקסוקריאזיס אשר עברו רזולוציה מלאה לאחר ניקור וטיפול אנטי-פרזיטרי

טוקסוקריאזיס היא מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מחדירת לרווה של טפילים הלמינטיים דרך מערכת העיכול. הטפילים נמצאים בכלבים ובחתולים ותסמיני המחלה נעים בין מחלה שאינה תסמינית לשוק כתלות באיברים המעורבים במחלה. עם זאת, מעורבות קרדיאלית ושוק קרדיוגני במחלה זו הם נדירים ביותר.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports חוקרים מתארים מקרה של אישה בת 21 עם פרי-מיוקרדיטיס משנית לטוקסוקריאזיס. האישה היתה ללא מחלות רקע והתייצגה למחלקה לרפואה דחופה עם כאבים אפיגסטריים, הקאות, כאבי ראש וסחרחורת. לחץ הדם היה 80/60.

בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של הראש לא הדגימה ממצאים חריגים. בדיקת CT בטן-אגן עם חומר ניגוד הדגימה תפליט פלורלי ימני, תפליט פריקרדיאלי ומוקדים של מיימת באגן.

בבדיקות מעבדה הודגמה אאוזינופיליה (40%) ועלייה באנזימים קרדיאליים (CK-MB וטרופונין). בדיקת אקו לב הדגימה ירידה בתפקוד חדר שמאל עם מקטע פליטה 44% ותפליט פריקרדיאלי בינוני.

האישה אובחנה פרי-מיוקרדיטיס אאוזינופילית ואושפזה ביחידה לטיפול נמרץ באבחנת עבודה של שוק. למרות טיפול תרופתי, התפליט גדל ולפיכך עבר ניקור. אנליזה של התפליט הדגימה אאוזינופיליה של 90% ובדיקה סרולוגית לטפילים היתה חיובית לטוסוקרה ו-Sparganum.

האישה טופלה עם אלבנזדול, פרזיקוונטל וקורטיקוסטרואידים עם רזולוציה של התפליט הפריקרדיאלי והתנרמלות של ספירות הדם. האישה שוחררה ללא סיבוכים ובמעקב אמבולטורי לאחר שנתיים לא הודגמו ממצאים חריגים.

החוקרים מסכמים כי טוקסוקריאזיס גורמת לפרי-מיוקרדיטיס עם שוק קרדיוגני לעתים רחוקות אך חולים עם תפליט פריקרדיאלי ואאוזינופיליה צריכים לעבור הערכה לשלילת זיהומים פרזיטריים.

מקור:

Park, S.. et al.  (2021) Am J Case Rep 2021; DOI: 10.12659/AJCR.930573

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מיוקרדיטיס,  פריקרדיטיס,  שוק קרדיוגני,  טוקסוקריאזיס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו