תיאור מקרה 16.10.2018

ניתוח נדיר ב"סורוקה": הסרת גידול במפרק הלסת שחדר את בסיס הגולגולת

הגידול במפרק הלסת הרס את תעלת השמע, עבר בצמידות לעורק התרדמה וגרם לאובדן שמיעה ולקושי בפתיחת הפה

מימין לשמאל, ד"ר אילגייב אנטולי, רופא בכיר במערך פה ולסת, המנותח נאום ליפסקי, ד"ר נבות גבעול, מנהל מערך פה ולסת, כוכבה אואקי, ראש צוות במערך, מרינה טמפן, סייעת במערך ואילנה צברי, אחות אחראית מערך פה ולסת, המרכז הפואי סורוקה. צילום: רחל דוד

לראשונה ב"סורוקה" ובין המקרים הבודדים בעולם, בוצע ניתוח מורכב להסרת גידול במפרק הלסת, שהרס את תעלת השמע, עבר בצמידות לעורק התרדמה וגרם לאובדן שמיעה ולקושי בפתיחת הפה. את הניתוח המורכב בצעו  צוותים רב מקצועיים בהובלת מערכי פה ולסת ונוירוכירורגיה בבית החולים.

גבר  בן 73 סבל מגידול נדיר במפרק הלסת שגרם לשקיעה של מינרלים ומלחים בציפוי הפנימי וחדר מהמפרק דרך בסיס הגולגולת למוח. הגידול הרס את הדופן של עורק התרדמה - העורק הראשי המספק דם מחומצן לראש ולצוואר - ודחק את מעטפת המוח.

הסרת הגידול היתה מורכבת בשל מיקומו באזור שבו עוברים כלי דם ועצבים רבים שפגיעה בהם עלולה לגרום לדימום מסיבי. כמו כן, הגידול חדר דרך בסיס הגולגולת והיה חשש מפגיעה בתעלה של עורק התרדמה  והסרתו הצריכה מעורבות של צוות רפואי מולטדיסציפלינרי והכנה מוקדמת שכללה: אמצעי הדמיה תלת מימדיים, OCCLUSION TEST (הדמיית מצב של סגירת עורק התרדמת במידה והעורק יפגע בזמן הניתוח)  ובניית דגם תלת מימדי של אזור הניתוח והיחס של הנגע למבנים אנטומיים חשובים, שסייע לצוותים הרפואיים לתכנן את שדה הראיה בניתוח ולאפשר גישה למכשור מיקרוסקופי כירורגי ונביגטור במהלך הניתוח. הניתוח חייב הסרה של מפרק הלסת ושל קשת הלחי שקובעו חזרה למקומם בתום הניתוח.

ד"ר גבעול נבות, מנהל מערך פה ולסת, אמר: "מעבר למיקום הנדיר של הגידול והמורכבות הניתוחית שהוא מצריך, ההיערכות והמוכנות המוקדמת של הצוותים יחד עם נכונות יוצאת מן הכלל לשיתוף פעולה הביאה להצלחה של הניתוח באופן שהקל משמעותית את ביצוע הפרוצדורה המורכבת שאליה נדרשו הצוותים בניתוח זה".

ד"ר ישראל מלמד, מנהל המחלקה הניורוכירורגית, ציין כי "לאור ההכנה המדוקדקת, הרגשנו בזמן הניתוח כאילו כבר עשינו את הניתוח קודם לכן. על אף מורכבות ונדירות המקרה הניתוח עבר בהצלחה רבה. היערכות, מיומנות ושיתוף הפעולה של הצוותים הרפואיים והסיעודיים הביאו להצלחת הניתוח ולהסרה מלאה של הגידול".

את הניתוח ביצע צוות רב מקצועי: ד"ר נבות גבעול, מנהל מערך פה ולסת בסורוקה, ד"ר ישראל מלמד, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית , ד"ר ענת חורב, מנהלת היחידה לשבץ מוחי ומצנתרת מוח, צוות הרדמה וחדר ניתוח. כמו כן היתה היערכות ומעורבות של רופאי אף אוזן וגרון, רדיולוגים, מרדימים, צוות סיעוד וצוותים נוספים לכל תרחיש.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  ניתוח נדיר,  גידול נדיר במפרק הלסת,  עורק התרדמה,  OCCLUSION TEST,  המרכז הרפואי סורוקה,  ד"ר גבעול נבות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו