חדשות 17.06.2018

מקרה נדיר ב"קפלן": הסרת גידול בוושט בגודל 10 ס"מ

הגידול "פרא גנגליומה" התגלה במערכת העצבים של הוושט והוסר בניתוח מורכב

הגידול בוושט לפני הניתוח מוקף בעיגול. צילום: דוברות "קפלן"

גידול נדיר במימדיו - 10 ס"מ - בוושט העליונה, שהתפתח אצל גבר בשנות ה-30 לחייו, הוסר בניתוח מורכב שביצע צוות מומחים לכירורגיה של מערכת העיכול העליונה במרכז הרפואי קפלן ברחובות, בניהולו של ד"ר גיא פינס.

מבית החולים נמסר כי על פי הספרות הרפואית המקצועית, מדובר ככל הנראה במקרה ראשון מסוגו בעולם של גידול בגודל הזה במערכת העצבים של הוושט, שהיה לו פוטנציאל ממשי לממאירות סרטנית. הגידול גרם למנותח קשיים בבליעה, תחושת מחנק, ירידה משמעותית במשקל ושאיפת חלקי מזון לריאות.

ד"ר פינס אמר כי "לעתים רחוקות נתקלים הצוותים הרפואיים במרפאות הכירורגיות שבבתי החולים בגידולים על הוושט ורובם נמצאים ברירית הוושט. הגידול שהתגלה למטופל בקפלן ממוקם על מערכת העצבים. הוא נדיר ביותר, ככל הידוע גם בעולם. מצאנו רק מאמר אחד בעיתון אנגלי משנת 2004 המדווח על הסרת גידול בוושט שמקורו במערכת העצבים עם התנהגות שפירה, אלא שגודלו היה 2 ס"מ בלבד".

הגידול הנדיר "פרא גנגליומה" נתגלה בבדיקות הדמיה שנועדו להעריך את גודלו, מיקומו המדויק, מידת התפשטותו ופוטנציאל הממאירות שלו. מאחר שהגידול היה ממוקם על מערכת העצבים בוושט, הוא מנע תנועתיות של הוושט לצורך דחיפת המזון.

שלושה הכירורגים הבכירים בצוות הניתוח היו ד"ר גיא פינס, פרופ' אמיר אלעמי וד"ר שמעון ספוז'ניקוב וכן מרדים, צוות חדר ניתוח ואחות. במהלכו הניתוח בוצעה כריתה מלאה של הוושט עם שחזור של חלק ממערכת העיכול.

לאחר הניתוח, הוושט ללא הגידול עם מעבר חופשי

הניתוח נמשך כתשע שעות בהשתתפות צוות נרחב ביותר. הוא הסתיים בהצלחה והמטופל חזר לאכול ללא קשיים בבליעה ואף החל לעלות במשקל.

מ"קפלן" נמסר כי הניתוח עבר בהצלחה ללא סיבוכים. המטופל עבר לחדר התאוששות ובהמשך ליחידה לטיפול נמרץ. משהחל לאכול, שוחרר לביתו ויעבור מעקב ממושך ב"קפלן", בגישה רב תחומית שבה ישתתפו כירורגים, אונקולוגים וגסטרו-אונטרולוגים על מנת לאפשר למטופל חזרה לחיים תקינים ומלאים.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  גידול בוושט,  מחקרים,  פרא גנגליומה,  חדשות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו