ניתוח אף 20.02.2018

נפופאם מפחיתה אי שקט במטופלים לאחר ניתוח אף

מתן נפופאם באינפוזיה לפני ניתוח אף הפחית באופן משמעותי תופעות של אי שקט במטופלים, עם עלייה בקצב הלב

הרדמה (צילום: אילוסטרציה)
הרדמה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר פרוספקטיבי וכפול-סמיות שנערך בקוריאה הדרומית מצא כי מתן נפופאם באינפוזיה לפני ניתוח אף הפחית באופן משמעותי תופעות של אי שקט במטופלים, עם עלייה בקצב הלב.

תופעה של אי שקט (agitation) מופיעה לעיתים קרובות לאחר ניתוח אף. אנטגוניסטים לקולטני NMDA ומשככי כאבים כגון פנטאניל (fentanyl, משווק בישראל תחת השם המסחרי Actiq) ידועים כתרופות שמונעות הופעה של אי-שקט. נפופאם (Nefopam, איננה רשומה בישראל) מעכבת קולטני NMDA ומפגינה השפעה פוטנטית של שיכוך כאבים, ולכן נבדקה השפעתה בקרב מטופלים שעומדים לעבור ניתוח אף.

במחקר פרוספקטיבי וכפול-סמיות שנערך בקוריאה הדרומית, 100 מטופלים בוגרים חולקו באופן אקראי לאחת משתי קבוצות (50 משתתפים בכל קבוצה). בקבוצה שקיבלה נפופאם, המטופלים קיבלו 20 מ"ג של נפופאם בנפח של 98 מ"ל של סליין במשך 20 דקות מיד לאחר תחילת הרדמה. בקבוצת הביקורת, המטופלים קיבלו 100 מ"ל של סליין באותו אופן.

לאחר הניתוח, ההיארעות והעוצמה של אי השקט, משך הזמן עד להוצאת צינור הנשימה, פרמטרים המודינמיים ותופעות לוואי נמדדו על ידי גורם שאיננו חשוף לזהות הקבוצה.

ההיארעות הכוללת של הופעת אי-שקט הייתה נמוכה בקבוצה שקיבלה נפופאם לעומת קבוצת הביקורת (34% [17/50] לעומת 54% [27/50], בהתאמה; P = 0.044). גם ההיארעות של אירועי אי שקט חמורים היתה נמוכה יותר בקבוצת הנפופאם לעומת קבוצת הביקורת (8% [4/50] לעומת 38% [19/50], בהתאמה; P = 0.001).

קצב הלב של המטופלים היה גבוה יותר בקבוצת הנפופאם לעומת קבוצת הביקורת מסוף הניתוח ועד 3 דקות לאחר הוצאת צינור הנשימה (P = 0.008). משך הזמן עד להוצאת צינור הנשימה ותופעות הלוואי היו דומים בין שתי הקבוצות.

מסקנת החוקרים מהמחקר היא שמתן נפופאם באינפוזיה הינו יעיל במניעה והפחתת החומרה של תופעות אי שקט לאחר ניתוח אף ללא עיכוב בהוצאת צינור הנשימה. עם זאת, יש להיזהר מעלייה בקצב הלב של המטופל.

מקור:

Jee YS, You HJ, Sung TY, Cho CK. Effects of nefopam on emergence agitation after general anesthesia for nasal surgery: A prospective, randomized, and controlled trial. Medicine (Baltimore). 2017;96(47):e8843.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29381993

נושאים קשורים:  ניתוח אף,  אי שקט,  שיכוך כאבים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו