תיאור מקרה 12.02.2018

תיאור מקרה: כאבי גרון ויראליים או תסמונת מיופסציאלית כתוצאה מגורם ארגונומי?

מה הן הסיבות לכאבי הגרון הממושכים של מטופלת ללא נזלת או סימנים קטרליים אחרים, ללא שיעול, ללא תופעות טוקסיות כמו עליית חום סיסטמי, כאבי שרירים או חולשה כללית?

למרפאתי הגיעה אישה בת 34, עם כאבי גרון. לדבריה, זה יומיים היא סובלת מכאב גרון בצד שמאל, ללא נזלת או סימנים קטרליים אחרים, ללא שיעול, ללא תופעות טוקסיות כמו עליית חום סיסטמי, כאבי שרירים או חולשה כללית.

האישה סובלת מכאבי גרון דומים לעתים קרובות זה כבר שלוש שנים ובעקבות זה מטופלת בטיפול אנטיביוטי בתדירות גבוהה.

ברקע: בריאה בדרך כלל, לא לוקחת תרופות באופן קבוע, לא היו ניתוחים בעברה.

בבדיקה גופנית: לוע - שקדים ורדרדים, ללא אודם, ללא נפיחות וללא תפליט, לשון מרכזית. בלוטות לימפה צוואריות לא מוגדלות ולא רגישות במישוש.

להבנתי, אינה עומדת באף סעיף של CENTOR'S CRITERIA - קריטריונים לאבחון STREP. ACUTE TONSILLITIS, פרט לחוסר שיעול: עליית חום 38 ומעלה, אודם ו/או תפליט בלוע, בלוטות לימפה צוואריות קדמיות מוגדלות, היעדר שיעול. ככל הנראה גם לא מדובר במחלה וירלית או חיידקית של דרכי נשימה עליונות.

מה, אם כן, יכולות להיות הסיבות לכאבי הגרון? תופעה אלרגית בעקבות שאיפת אלרגן: בשמים, כלור או חומר מתאדה אחר; רפלוקס גסטרואזופגיאלי (GERD), תסמונת מיופסציאלית, גידול בלוע, לשון או מיתרי הקול.

נדרשת אנמנזה. אני חוזרת לשאלות פתוחות: האם היא שמה לב לדפוס חוזר כלשהו בהופעת הכאב? מה מחמיר את הכאב? מה מקל? האם יש דינמיקה כלשהי: תדירות הופעת הכאב? עוצמות הכאב? מה הוא  סוג עבודתה וכיצד נראית התנהלותה היומיומית?
נשאלות גם שאלות מכוונות יותר: האם יש קשר לארוחות? לשעות לילה? לחשיפה לחומרים מתאדים? האם היא חשופה לעישון אקטיבי או פסיבי?

משיחתי עימה עולה כי היא עובדת ארבע שנים כרואת חשבון - שעות עבודה ארוכות מול מחשב. בהפתעה, היא מציינת שהכאבים מופיעים אחרי ימים עמוסים ביותר בעבודתה ולא היה אף מקרה של הופעת כאב בתקופות חופשה או בסופי שבוע. כשהיא מתבקשת  להדגים את צורת ישיבתה מול מחשב, מתברר כי המחשב נמצא בצידה הימני ולכן נוצרת תנועה קבועה של סיבוב הראש לימין.

הרציונל כעת הוא כי סיבה ארגונומית, הגורמת לתסמונת מיופסציאלית ממקור
של שריר ה-SCM מימין, היא זו שאחראית לכאב שממנו סובלת האישה.

בדיקה גופנית של המערכת המיופסציאלית של הצוואר: עמידה זקופה, תנועות צוואר -  הגבלה קלה ברוטציה לצד ימין, הגבלה קלה בהטיית ראש לצד שמאל. במישוש שריר SCM   מימין (מדויק יותר, הראש שלו) הופק הכאב שממנו היא סובלת.

לעתים אני נעזרת באתר זיהוי נקודות טריגר של מערכת מיופסציאלית: .NetTRIGGERPOINTS. גם "דוקטור טריגרפוינט" מעודד אותי באבחנה: תסמונת מיופסציאלית ממקור SCM MUSCLE  יכולה להקרין כאב (REFERRED PAIN) בלוע באותו צד.

אם האבחנה הסבירה ביותר כבר קיימת, השלב הבא הוא טיפול ואני פונה לקסמי הטיפול במחט: דיקור יבש או INTRAMUSCULAR STIMULATION  – טיפול יעיל, קל לביצוע, מספיק בטוח ביד מיומנת וניתן לבצעו ללא קושי במרפאת רופא המשפחה.

האישה מופתעת מהתוצאה בתוך זמן כה קצר. מיד לאחר הדיקור, כאבי הגרון חלפו לחלוטין. הטיפול הושלם על ידי הסבר על ארגונומיה וישיבה אופטימלית מול מחשב, כמו גם תרגילי מתיחה לשריר ה-SCM מימין. הביקור נמשך כעשר דקות עם זיהוי הבעיה, טיפול מיידי עם הטבה מיידית ומוחלטת והמלצה לטיפול למניעת חזרת הבעיה. כמובן, הטיפול האנטיביוטי מיותר נחסך.

האם קרה פה קסם? כן, עבור המטופלת ועבור יחסי האמון מטפל-מטופל שיהיו לי עימה מכאן והלאה. עבורנו, רופאי המשפחה – בפירוש לא! זה נמצא בידינו וכל רופא משפחה מסוגל לעשות זאת לאחר רכישת המיומנות הפשוטה והיעילה הנ"ל.

נושאים קשורים:  כאבי גרון,  תסמונת מיופסציאלית,  תיאור מקרה,  הקרנת כאב,  דיקור יבש,  INTRAMUSCULAR STIMULATION,  טיפול בכאב
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
15.02.2018, 07:53

תיאור מקרה נפלא ומלמד תודה!

אנונימי/ת
15.02.2018, 17:15

אנו רופאים-כאבי צוואר? או כאבי גרון?
נשמע כמו מעשה קסמים!האומנם?!והלא קסמים אין ברפואה
לדעתי-הטיפול דומה לPLACEBO-
אם התנוחה הארגונומית תישאר-התופעה נשארת!
לדעתי מדובר בעוות הצוואר-TORTICOLLIS AQUAERED בגלל תנןחה
אם זה עזר טוב מאד!(גם אם זה קסם) באותה מידה גוף חם היה עוזר לשחרר שריר תפוס

15.02.2018, 18:15

מאלף! למדתי שעור מעניין שרבים מהקולגות ברפואה לא מכירים.תודה